Image Alt

Земљано посуђе ручно се прави на исти начин вековима и остаје наследницима

Земљано посуђе ручно се прави на исти начин вековима и остаје наследницима

И данас у Злакуси на традиционалан начин лонце и сачеве прави двадесетак лончара, вештином која се преноси с колена на колено
Злакуса је прво српско село које је својим занатом, традиционалним лончарством, ушло на листу Унеска, као бисер светског наслеђа. Земљано посуђе ручно се прави на исти начин вековима. Од природног материјала (мешавине глине из села Врањани и камена калцита из Рупељева) такође столећима овде непромењеног. На ручном витлу (колу) обликованом, печеном на више од 700 степени.

Ово народно мајсторство преноси се с колена на колено, а посуђе тако направљено и у ово време лако налази купце. Јела спремљена „на тихој ватри” у тим неглеђосаним судовима: земљаним лонцима, сачевима, ђувечарама, пржуљама, чинијама здравија су и укусом надмоћна у односу на брзу храну. Називају га посуђем за претке и потомке, а Злакусу село лончара. Село се налази на средокраћи пута између Ужица и Пожеге.

Понос и част за село

Ова традиција злакушка (мештани напомињу да се тако каже, а не злакуска, јер себе од памтивека зову Злакушани), столећима негована и на млађе преношена тим проглашењем децембра 2020. стекла је велику част.

– Поносни смо. Знамо да су крсна слава, народно коло и певање уз гусле на тој листи, али су они одлика ширег српског простора. Сада им је уз раме наша Злакуса с лончарским занатом чију изворност чувамо – говорили су овде кад им је стигло признање од Унеска.

Заслужне за то су, пре свега, генерације сеоских мајстора неуморних у јединственој изради земљаног посуђа. И данас га у Злакуси на традиционалан начин прави двадесетак вештих лончара.

Пут до листе Унеска водио их је активностима Министарства за културу Србије, Националног комитета за нематеријално културно наслеђе и Националне комисије за сарадњу с Унеском, који су покренули процедуру уписа, те Етнографског музеја Београд, Музеја „Старо село” из Сирогојна, Удружења лончара из Злакусе и града Ужица. Они су, уз стручну подршку др Биљане Ђорђевић и београдског Народног музеја, припремили номинацију. Незаобилазан је и допринос уметнице Софије Бунарџић, чија Међународна колонија уметничке керамике „Злакуса” дуже од четврт века модерном уметношћу помаже оживљавању старог заната.

А прошле године књигом су промовисани историјат и особености ове традиције. Реч је о делу (на српском и енглеском језику) „Злакуско лончарство – нематеријално културно наслеђе човечанства” др Биљане Ђорђевић, у издању Етнографског музеја у Београду.

„Добра глина и одговарајућа техника омогућили су да занат Злакусе опстане и у овом времену”, подсећа Биљана Ђорђевић у књизи како се ово лончарство у традиционалном облику очувало до данас.

Ту описане занимљивости из историјата лончарског заната сведоче да је у другој половини 19. века Злакусу једини поменуо Феликс Каниц у својим путописима, и то успутно, уз помињање Потпећке пећине. Тада се у суседним селима Потпеће и Роге такође правило земљано посуђе.

Почетком 20. столећа у тек основаном Етнографском музеју указује се потреба за набавком нових предмета.

„Тако већ 1902. Никола Зега обилази, између осталог, и околину Ужица. Његове белешке, нажалост, нису сачуване, али се у документацији Етнографског музеја налази фотографија из Потпећа коју је том приликом снимио, а у збирци керамике Етнографског музеја налази се осам посуда набављених 1902. године”, наводи се у књизи.

Лончарство као извор егзистенције

Помиње се и текст Живка Јоксимовића из 1909. године у „Српском етнографском зборнику” под насловом „Ужичке црепуље” у којем он исцрпно пише о суседном селу Роге, специјализованом у то време за израду црепуља. Импресивни су подаци да је 1901. у ужичком крају радило чак 76 кириџија, који су из села Потпећа, Злакусе, Поточања и Севојна извезли 6.695 лонаца са 130 коња!

Најопсежнији рад о злакуској лончарији објавила је Наталија Благојевић 1974. у „Ужичком зборнику”, у коме даје слику актуелног стања лончарства кроз разговоре с мештанима Злакусе, Рупељева, Рога, Потпећа, Врана код Ариља те Кучина и Џурова код Пријепоља. Осамдесетих злакуска лончарија, тада већ једина која је опстала на простору западне Србије, улази у концепцију Музеја „Старо село”. Из радова Персиде Томић сазнаје се да је осамдесетих година 20. века у Злакуси остало још само пет-шест кућа које се баве лончарством, наводи у књизи др Биљана Ђорђевић.

Сетили се старог заната

С краја деведесетих и почетком овог миленијума лончарство у Злакуси оживљава, нови мајстори стасавају. Неки кажу зато што су посустале оближње фабрике и људи остали без посла па се сетили заната предака, док други сматрају да је оснивање колоније уметничке керамике пресудно помогло обнови вековног заната.

Тај посао им сада доноси зараду и нуди перспективу. Од лончарије издржавају своја домаћинства, а преко Удружења лончара настоје да заштите изворност ове традиционалне производње од којекаквих копија присутних на тржишту.

Извор: https://www.politika.rs/scc/clanak/565490/Magazin/Zemljano-posude-za-pretke-i-potomke

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on
en_USEnglish