Да ли ће ваучери за одмор бити и следеће године?
Ваучери за одмор у Србији представљају не само прилику за истраживање скривених кутака наше земље, већ и корак ка ревитализацији домаћег туризма – а ове године подељени су у рекордном периоду, за свега пар сати.
До шалтера ЈП “Пошта Србија” једва се могло доћи 15. јануара, јер је тада био први дан за преузимање туристичких ваучера, а по свему судећи и последњи.
У року од једног дана, подељени су сви ваучери, а за разлику од прошлогодишњих 5.000 динара, ове године вредност ваучера износила је 10.000 динара.
Ко је највише користио ваучере и колико њих је подељено?
Највеће интересовање показали су корисници права на пензију, запослена лица са примањима која не прелазе 80.000 динара, затим незапослена лица, студенти и лица старија од 65 година, саопштили су из Министартсва за туризам и омладину.
“Интересовање грађана је ове године било у порасту, највише из разлога што је повећана вредност ваучера, као и могућност, да у тренутку пријаве, бирају између скоро 4.500 угоститељских објеката широм Србије”, речено је за портал Н1 из министарства.
Влада Републике Србије усвојила је Уредбу о условима и начину доделе и коришћења средстава за подстицање унапређења туристичког промета домаћих туриста на територији Републике Србије од 29. децембра 2023. године – којом је опредељено 100.000 ваучера.
Како наводе из министарства до сада је искоришћено нешто више од 91.000 ваучера.
На питање да ли је у плану да се оваква иницијатива реализује сваке године, из министарства кажу да је субвенционисање туристичког сектора доста разноврстан систем мера – јер подразумева и субвенције у руралном туризму, финансирање и суфинансирање туристичких манифестација, као и капитална улагања у туристичку инфраструктуру.
“Свеукупно, систем субвенција у туризму развија ову грану али последично и целокупну привреду. Примера ради, у првих осам месеци 2024. године девизни прилив од туризма износио је 1,86 милијарди евра односно за 13 процената је већи у односу на исти период прошле године, а у поређењу са целом 2017. годином то је чак два пута више новца”, пренели су нам из министарства.
Како даље објашњавају, улагања у наутички туризам, и то само у последње две године, премашују милијарду динара, док се улагања у културни, археолошки и гастромонски туризам мере стотинама милиона динара.
По свему судећи, узимајући у обзир досадашње резултате и огромно интересовање за ваучере у 2024. можемо претпоставити да ће се овај пројекат реализовати и у будућности.
Томе у прилог говори и чињеница да је потписан и Споразум о пословној сарадњи Министарства туризма и Министарства информисања у циљу израде софтверског решења „Е-ваучер“, које ће омогућити да се целокупан процес доделе ваучера реализује електронским путем – што би значило збогом чекању у реду на пошти.
Он ће бити пуштен у рад 2025. године.
„Е-ваучер“ ће бити једина адреса на коју ће се подносити пријаве за доделу ваучера за субвенционисано коришћење смештаја у Србији, достављање ваучера, као и за поступак рефундације за угоститеље, саопштило је Министарство туризма и омладине.
Зашто је важно прилагодити модел субвенција?
Александар Сеничић из Националне асоцијације туристичких агенција (Yута) сматра да су ваучери постали значајан подстицај домаћем туризму, али да је можда време за промене.
„Сада, када имамо статистику где највише одлазе људи са ваучерима, субвенције би могле бити прилагођене према популарности дестинација. На пример, за Златибор, Сокобању, Врњачку Бању, Пролом Бању износ би могао бити мањи – 5.000 динара, док би за мање познате или посећене дестинације субвенције ишле до 15.000 динара“, оценио је Сеничић.
Овај приступ би могао да равномерно расподели туристички промет и подстакне развој мање посећених дестинација. Он додаје и да овај потез не би превише негативно утицао на најпосећеније дестинације, јер су се оне већ позиционирале на тржишту.
Сеничић каже и да су ваучери допринели већем броју долазака домаћих туриста, пре свега на Златибору, Тари, Сокобањи, Врњачкој Бањи, Пролом бањи, Куршумлијској бањи и другима, што потврђују и статистике када упоредимо са периодом пре доделе ваучера – увећања на неким дестинацијама иду и до 50 одсто домаћих гостију, док је на већини око 20 одсто.
Као пример нам може послужити ова година, објашњава Сеничић, када је подељено 100.000 ваучера, а најава је била да ће се поделити још толико – до чега није дошло, за разлику од прошле године када је подељено из два пута по 100.000 ваучера.
„Наиме ове године је приметан мањи број долазака домаћих туриста на свим најпосећенијим дестинацијама од седам до 15 одсто, што је сматрам директна последица мањег броја ваучера. Такође ти подаци говоре и да то смањење није у оној мери (50 одсто) колико је ваучера мање подељено“, истакао је Сеничић.
Извор: Нови магазин