Новинарка Гардијана у Београду открила како се излечити од мамурлука
Британски “Гардијан” објавио је репортажу о српским кафанама, у којој је новинарка Камила Бел Дејвис описала свој сусрет са ћевапима, ракијом и “људима који играју на столовима”. Ауторка упоређује кафане са грчким тавернама, као “ресторане, пабове и музичке клубове који раде од јутра до ситних сати”. Она је прошла кафанску туристичку туру у организацији “Taste Serbia” и окусила “бекријски” живот. Преносимо вам део Камилиних утисака о кафанама објављених у Гардијану:
“Кафана има толико велику улогу у свакодневном животу људи да се дешава да пријатељи, или рецимо поштар, у њих одлазе како би некога пронашли, уместо да оду до његове куће или стана. Нажалост, многе традиционалне кафане су затворене током 2000-их, међутим, попут британских пабова који се боре тако што се окрећу гастрономији, кафане су прилагодиле своју понуду, најављујући већу посвећеност кулинарском умећу.
Дан почињем доручком у најстаријој градској кафани ‘?’ (Знак питања) која је започела свој живот у 16. веку као османска кафана. Удобан ресторан у ниској згради налази се наспрам једне од најстаријих београдских цркава.
Оснивачи су упали у невоље јер су локал најпре назвали ‘Кафана поред цркве’, па су залепили ‘?’ и – то се никада није променило. Седећи за ниским софра столовима, добијам печену турску кафу праћену љутом ракијом – наводно кључном за балканску дуговечност. После овога следе омлети и пите са сиром, мекани хлеб, пржени уштипци од теста и димљено месо.
Османски стил кафане само је један од показатеља тог утицаја који се види на улицама Београда где се спајају исток и запад. Ту су и китњасто украшене фасаде у стилу сецесије и неокласицизма, као и блокови из комунистичког доба. Кафане су, такође, еволуирале у три карактеристична стила.
Неке су оријентисане ка истоку, са богатом балканском кухињом и бучним трубачким оркестрима. Други су у аустроугарском стилу, служе се јела попут гулаша, уз жичане инструменте и хармонике, а у скорије време, појавиле су се кафане у стилу ноћних клубова, које традиционалну музику мењају турбофолком и привлаче млађу публику.
Сада истражујем Скадарлију, калдрмисану улицу која је боемска четврт града. Овде су кафане биле дом песника, уметника и певача, који су црпели инспирацију из живахних ликова које су сретали. Један од легенди био је певач у ресторану ‘Два јелена’ Тома Здравковић. Видео-снимци из 1980-их га приказују како лута од стола до стола опкољен димом цигарета и окружен обожаваоцима. Сада је изливен у бронзи као кип на Скадарлији, а људи му полажу цвеће и цигарете пред ноге.
На обилан ручак одлазимо у оближњу ‘Српску кафану’, омиљено место за глумце суседног позоришта – Атеље 212.
Једем са својим домаћинима сочне ћевапе и јела са роштиља натопљене кајмаком који служе старији конобари у безвременским белим кошуљама и црним прслуцима. Српска кухиња је усмерена на месо, али су доступне вегетаријанске опције као што су печени кисели купус, паприка на жару и укусне супе. Дезерт је мешавина босанског, турског и средњоевропског: колачи пуњени орасима у сирупу, печене јабуке.
После овога, потребна ми је шетња кроз Ташмајдански парк. Како се ноћ спушта, кафана се поново трансформише. Засијају лампе а музика се све јаче чује. Када у једном локалну музичари заврше, а желите још музике, упутите се у једну од новијих ‘турбофолк кафана’.
Улазим степеништем у једну од њих где познати локални музичар свира на електричној виолини. Људи обасипају његов пратећи оркестар новцем, што је можда чин разметања, али је у духу овдашње забаве.
Високоенергетски турбофолк ритмови ме терају да плешем до касних сати. Једини могући лек следећег дана је – ракија за доручак”, закључује Камила Бел Дејвис.
Извор: (euronews.rs)