Image Alt

Искуство у козарству које вреди знати

Искуство у козарству које вреди знати

На 11. Зимској школи за пољопривреднике у Пожеги, Миломир Станојчић, дипломирани економиста из Ужица и страствени фармер, одржао је инспиративно предавање о својим искуствима у узгоју коза расе Алпино. Са девет година праксе, он је поделио драгоцене савете и охрабрио присутне да се упусте у овај захтеван, али испуњавајући посао.

Пут од економије до сточарства

„Не радим што морам, већ што волим,“ поручио је Миломир, истичући да је одлука да се бави козарством дошла након завршетка професионалне каријере. Прелазак са теорије економије на практично управљање фармом није био лак, али га је посвећеност увела у свет органске производње који му сада доноси и личну сатисфакцију и економску корист.

Миломир је детаљно објаснио зашто је одабрао управо расу Алпино:

Млечност: Иако се често претерује са подацима о продуктивности, он је нагласио да Алпино козе у просеку дају између 2,5 и 3 литра млека дневно, што је више него довољно за квалитетну производњу.

Прилагодљивост: Ове козе су изузетно отпорне и добро подносе климатске услове на подручју Таре и околних планина.

Органска производња као приоритет

Миломирова фарма у Биоски није само место производње, већ и школа за одрживи начин живота. Његово козје млеко и сиреви прављени су искључиво традиционалним методама, али у модерним условима. „Производим сиреве који се не само продају, већ их купци препознају као нешто посебно. Од беле кришке до трапи сира са додатком сремуша и мајчине душице, сваки производ има свој јединствени печат.“

Преношење знања младима

Једна од Миломирових највећих жеља је да подстакне младе да се упусте у сточарство. Током предавања у Пожеги, посебно је нагласио важност едукације и почетних корака:

„Започети са малим стадом: Пет до двадесет коза је идеално за почетнике. Уз субвенције од државе, ово може бити исплатив посао.“

„Улагање у знање: Миломир води прецизну евиденцију о свакој јединки, што му омогућава да врши квалитетну селекцију и одржава високу продуктивност.“

Инспиративна порука

На крају предавања, Миломир је поручио: „Желим да ова прича буде инспирација младима. У сточарству има живота, али и пуно радости ако се ради из љубави.“

Станојчићев пример показује да комбинација страсти, знања и савремених метода може донети успех чак и у традиционалним занимањима. Његова прича из Пожеге остаће запамћена као позив на акцију свима који верују у моћ природе и пољопривреде. Миломир Станојић је свој пензионерски живот одлучио да проведе у родном месту. Почео је из хобија, али је временом његово интересовање прерасло у озбиљан посао који му доноси солидну зараду. Регистровао је домаћинство 2018. године, а од 2020. има и сертификат за органску производњу.

„Бавим се козарством још од 16. године. Моја мајка је држала неколико коза, а када сам видео запарложено имање, решио сам да га оживим. Козе сам у почетку купио из шале јер су ми рекли да ће оне очистити коров. Временом сам селекцијом добио квалитетно стадо од око 30 зрелијих коза, углавном расе француска алпина, која је најпогоднија за наше услове,“ каже Миломир.

Млечна продукција и сиреви

Козе дају од два и по до четири литра млека дневно. Муже се два пута дневно у измузишту за две козе. Од добијеног млека Миломир производи разне врсте сирева, укључујући белу кришку, сир са зачинима и трапист. „Сир радим од целог млека, без скидања кајмака, што га чини пуномасним са 45% млечне масти у сувој материји. Мој производ је лабораторијски проверен и доказано квалитетан и укусан,“ додаје Миломир.

Практични савети за органску производњу

Миломир истиче да је органска производња захтевна, али изузетно исплатива. „Све креће од доброг планирања и селекције стада. Исхрана коза је базирана на органским силажама и пашњацима који нису третирани хемијским средствима. Козе су осетљиве на стрес, па је важно обезбедити мирно окружење,“ наглашава он. Контрола квалитета млека и јаја је редовна, уз сарадњу са лабораторијама које потврђују органски статус производа.

Економски аспекти

Миломир отворено говори о финансијама: „Иницијална улагања нису мала, посебно ако желите да добијете сертификат за органску производњу. Али када се то постигне, потражња за производима је велика и улагања се брзо враћају.“ Каже да је важно водити рачуна о сталним трошковима, као што су храна за козе и ветеринарска нега.

Искуства са продајом и маркетингом

Продаја органских производа често захтева креативност. Миломир препоручује директан контакт са купцима. „Успешно сам сарађивао са локалним продавницама и туристичким центрима. Важно је да производ изгледа привлачно. Моји сиреви су паковани у мале вакуумске пакете са јасно истакнутим пореклом,“ додаје он.

Савети за нове произвођаче

Миломир дели своје искуство: „Највећа грешка коју сам направио је покушај узгоја кокошака у инкубатору, што није било успешно. Научио сам да је боље уложити у квалитетну пилад и постепено развијати јато. Препоручујем свима да буду стрпљиви и да не одустају при првом неуспеху.“

Детаљи о органским производима

Производња сирева захтева посебну пажњу. Миломир објашњава: „Када правим сир са зачинима, користим само природне додатке попут сремуша и паприке, који су такође органски. За јаја, важно је да кокошке имају довољно простора и природну исхрану. То се одмах осети у укусу.“

Мотивисање других

Његов рад је инспирисао многе у заједници. Неколико комшија је такође започело сопствену производњу. „Најлепше је радити у природи. То није само посао, већ и животна филозофија. Уложите љубав и време у то што радите, и успех ће доћи,“ поручује Миломир.

Производи са фарме проналазе пут до купаца преко локалних продавница и директне продаје са кућног прага. Сиреви са зачинима, попут сремуша, мајчине душице и паприке, посебно су популарни. „Паковања сирева су мала, вакуумирају се и продају на туристичким местима попут Златибора. На тај начин моји производи стижу до купаца из различитих крајева Србије,“ каже Миломир.

Миломир планира да прошири производњу и да уведе нове производе. Његов пример је инспирација за све који разматрају да своју пензију проведу активно, у природи, радећи оно што воле. „Најважније је квалитет и посвећеност. Купци то препознају и враћају се по још,“ закључује он.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on
en_USEnglish